سلامت پروستات خود را با گوجه فرنگی تقویت کنید

سرطان پروستات یکی از علل اصلی مرگ و میر در مردان بالای ۵۰ سال است. طنز ماجرا این است که سرطان پروستات را می توان به راحتی در مراحل اولیه تشخیص داد و با این حال بسیاری از مردان بر اثر آن می میرند. مهمتر از آن، در حالی که علم پزشکی در مقابله با سرطان پروستات به چنین ارتفاعات چشمگیری رسیده است، تغییرات ساده در سبک زندگی می تواند راه طولانی در پیشگیری از سرطان پروستات داشته باشد.

جدای از بایدها و نبایدهای معمول برای پیشگیری از هر نوع سرطان، مانند ترک سیگار، کاهش مصرف الکل، شروع نوعی ورزش و حفظ یک رژیم غذایی سالم، چند افزودنی ساده به رژیم غذایی ما وجود دارد که می تواند به کاهش مصرف آن کمک کند. شروع پیشگیری از سرطان پروستات تحقیقات پزشکی بدون شک ثابت کرده است که وجود آنتی اکسیدان ها در سبزیجات، به ویژه گوجه فرنگی و کلم بروکلی، می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد، در حالی که غذاهای سرشار از چربی های حیوانی اشباع شده می توانند این خطر را افزایش دهند. بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه در حال حاضر قویاً از این موضوع حمایت می‌کنند که مردان برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، مقادیر زیادی از رژیم‌های غذایی گیاهی مصرف کنند، بدون این‌که به مزایای اضافی کاهش بروز بیماری‌های قلبی، چاقی و سرطان روده بزرگ اشاره کنیم.

چه چیزی گوجه فرنگی و کلم بروکلی را در مبارزه با سرطان پروستات مفید می کند؟ گوجه فرنگی به ویژه سرشار از مواد مغذی به نام کاروتنوئیدها، به ویژه LYCOPE است. لیکوپن اصلی ترین رنگدانه کاروتنوئید قرمز موجود در گوجه فرنگی است. اعتقاد بر این است که تعدادی از ترکیبات گوگرد موجود در بروکلی، بسیاری از مواد سرطان زا را سم زدایی می کند. کسانی که با سلامت پروستات آشنا هستند هفت تا ۱۰ وعده گوجه فرنگی و محصولات مبتنی بر گوجه فرنگی را در هفته توصیه می کنند که هنوز فقط یک وعده در روز است که برای اکثر مردان کاملاً امکان پذیر است. افزودن آب گوجه فرنگی، گوجه فرنگی خام یا حتی ماکارونی به راحتی نیاز روزانه یا هفتگی را پوشش می دهد.

نحوه تهیه غذا در برخی از داروهای طبیعی ضد سرطان نقش زیادی دارد. کاروتنوئیدها از غذاهای خام بسیار ضعیف جذب می شوند، بنابراین کمی حرارت دادن واقعا به تاکید بر فواید آن کمک می کند. برای مثال، بتاکاروتن را از هویج بگیرید. هویج خام ۱ یا ۲ درصد از بتاکاروتن را جذب می کند. از طرف دیگر، اگر همان هویج را کمی بخارپز کنید و کمی روغن زیتون به آن اضافه کنید، جذب کاروتنوئیدهای مفید بسیار بهتری خواهید داشت. در مورد گوجه فرنگی هم همینطور. مقداری گوجه فرنگی را پوست بگیرید و چند ساعتی بپزید تا سس گوجه فرنگی به دست آید. این تضمین می کند که مقدار بهتری لیکوپن از گوجه فرنگی دریافت کنید.

چندین ریز مغذی در غذا می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد مصرف بیشتر ویتامین E و سلنیوم می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. ویتامین E در بسیاری از غذاهای گیاهی از جمله مغزها، سبزیجات، روغن های گیاهی و زرده تخم مرغ وجود دارد. ویتامین E همچنین در بیشتر غلات صبحانه یافت می شود زیرا زمانی که تولید کنندگان آن را غنی می کنند به آن اضافه می شود. عنصر کمیاب فلزی سلنیوم از خاک وارد گیاهان می شود، یعنی به دانه هایی مانند گندم، جو، رازک و برنج. همچنین مقداری سلنیوم از محصولات غذایی حیوانات خانگی وجود دارد، زیرا غذایی که حیوانات می خورند نیز حاوی این دانه ها به مقدار مناسب است.

این به ما مردها بستگی دارد که تصمیم بگیریم چقدر سالم باشیم. تغییرات سبک زندگی بسیار مهم است و مکمل های ساده غذاهایی مانند گوجه فرنگی و کلم بروکلی و مواد معدنی کمیاب مانند سلنیوم و ویتامین هایی مانند ویتامین E می توانند به جلوگیری از سرطان پروستات کمک کنند.