فواید ویتامین B12

ویتامین B12 یکی از مهمترین ویتامین های ویتامین B کمپلکس است و برای سلامتی لازم است. این ویتامین برای اولین بار در دهه ۱۹۴۰ کشف شد که مفید است زیرا آنمی را درمان می کند. مزایای ویتامین B12 بسیار زیاد است و شامل کمک به سایر ویتامین های B در پردازش کربوهیدرات ها به گلوکز است که انرژی ضروری را فراهم می کند.

ویتامین B12 برای حفظ برخی عملکردهای بدن مانند ساخت گلبول های قرمز خون، تنظیم متابولیسم و ​​حفظ سیستم عصبی مرکزی ضروری است. بینایی و سلامت چشم نیز توسط ویتامین B12 مفید است زیرا از لنز محافظت می کند و به جلوگیری از آب مروارید کمک می کند. یکی دیگر از مزایای مهم این ویتامین توانایی آن در کاهش خطرات تصلب شرایین است. با مصرف مناسب ویتامین B12 سطح هموسیستئین در حد طبیعی حفظ می شود و احتمال ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی، آلزایمر و پوکی استخوان را کاهش می دهد. ویتامین B12 همچنین توانایی بالا بردن سطح انرژی و مبارزه با خستگی را دارد. این ویتامین به تسکین علائم افسردگی کمک می کند زیرا سطح سروتونین را افزایش می دهد و با مطالعات زیادی که روی این ویتامین انجام شده است ثابت شده است که می تواند تعداد سلول های اسپرم را در مردان با سطوح بسیار پایین افزایش دهد. بسیاری از بیماری ها و اختلالات با B12 درمان شده اند که منجر به بهبود یا از بین رفتن آنها شده است. اینها شامل اختلالات خواب، آلرژی، آسم، آلزایمر، تاندونیت و از دست دادن حافظه است.

اگرچه بدن مقدار کمی ویتامین B12 تولید می کند، اما برای تامین نیازهای بدن کافی نیست. ویتامین B12 باید روزانه مصرف شود و در غذاهایی مانند ماهی، صدف، گوشت، لبنیات و تخم مرغ یافت می شود. بسیاری از افرادی که از غذاهای حیوانی اجتناب می کنند، دچار مشکلات مرتبط با کمبود ویتامین B12 می شوند. اینها شامل تحریک پذیری، خستگی، مشکل در تمرکز یا به خاطر سپردن چیزها و در برخی موارد افسردگی یا روان پریشی است. گاهی اوقات تشخیص کمبود این ویتامین دشوار است، اگرچه برخی علائم رایج وجود دارد که شامل بیدار شدن با خستگی و خواب زیاد، لکه های سفید روی پوست که برای مدت کوتاهی باقی می مانند، گزگز زبان، تنگی نفس، میگرن وجود دارد. از دست دادن حافظه کوتاه مدت، نواحی دردناک داخل دهان و شوک عصبی نامنظم. سیستم گوارشی نیز می تواند تحت تاثیر کمبود ویتامین B12 قرار گیرد. علائم ممکن است شامل یبوست، اسهال، درد و گاز زیاد باشد.

افرادی که ممکن است در معرض خطر بیشتری برای کمبود ویتامین B12 قرار داشته باشند شامل کودکان، افراد مسن، گیاهخواران سخت گیر و هر کسی که در پردازش و ذخیره ویتامین ها در بدن خود مشکل دارد و همچنین افرادی که رژیم های غذایی متعادلی ندارند، می باشند. ویتامین B12 به شکل های مکمل موجود است که می توان آن را به صورت قرص یا قرص زیرزبانی به دست آورد.